هنگام انتخاب یک کفپوش مناسب، سؤال‌هایی هستند که ذهن را درگیر می‌کنند، اینکه:
- کدام گزینه، نیاز مرا برطرف می‌سازد؟
- کدام گزینه، مناسب فضای من است؟
- تفاوت قیمت‌ها و کیفیت محصول؛ کدامیک؟ لمینت و یا کفپوش PVC؟
کفپوش پی‌وی‌سی PVC یا (polyvinyl chloride) از جنس پلاستیک و مواد نفتی ساخته شده، اما ساختار لمینت، متشکل از چندین لایه با هسته‌ی (HDF (High Density Fiberboard است.
با مشاهده‌ی این دو جنس، متوجه خواهید شد که لمینت، ضخامت بیشتری نسبت به PVC دارد. PVC دارای انعطاف بیشتری است اما لمینت مانند چوب، صاف و سنگین است.
لمینت و کفپوش PVC هردو در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند؛ بسیار زیبا و مقاوم بوده و سال‌ها می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.
با بلاگ فروشگاه ویکی دکو همراه باشید تا تفاوت‌هایی که بین لمینت و کفپوش پی وی سی وجود دارد را بررسی کنیم.
همچنین می‌توانید تمامی مدل‌ها را در صفحه‌های خرید کفپوش پی‌وی‌سی (PVC) و خرید پارکت لمینت را مشاهده کنید.
شما می‌توانید برای خرید کفپوش پی‌وی‌سی و پارکت لمینت به بخش فروشگاه‌ ویکی دکومراجعه کنید و تمامی محصولات را مشاهده فرمایید.

تعاریف انواع کفپوش

نکته‌ای که نخست باید به آن توجه کرد این است که تفاوت‌هایی بین پارکت (Parquet)، لمینت (Laminate) و کفپوش پی‌وی‌سی (PVC) وجود دارد که در ادامه‌ آن‌ها را تعریف می‌کنیم.

پارکت (Parquet): پارکت کفپوشی از جنس چوب طبیعی درختان است که برای کف منزل استفاده می‌شود. استفاده از چوب طبیعی به عنوان کف منزل مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند. برای نمونه، از معایب پارکت می‌توان از دشواری نظافت، باد کردن پارکت در معرض رطوبت و گران تر بودن پارکت نسبت به کفپوش لمینت اشاره کرد.

نمونه پارکت

لمینت (Laminate): کفپوش لمینت از چندین لایه از موادی به نام HDF یا الیاف چوبِ فشرده (یا High Density Fiberboard) ساخته شده است که ظاهر آن بسیار شبیه پارکت است و زیبایی و ظرافت چوب را داراست. از طرفی این کفپوش به نام پارکت لمینت نیز شناخته شده است، در حالا حاضر این کفپوش از محبوبیت بالایی برخوردار است و نسبت به پارکت چوبی، از مزایی بیشتری برخوردار می‌باشد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها میپردازیم.

  • معایب پارکت را در خود ندارد.
  • متنوع‌ بودن لمینت
  • مقاوم در برابر آب تا 12 ساعت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • بافت طبیعی
  • استفاده مجدد
  • گران‌تر بودن لمینت نسبت به کفپوش پی‌وی‌سی

نمونه لمینت

کفپوش پی‌ وی سی (PVC): کفپوش پی‌وی‌سی از چندین لایه شامل PVC و فایبر گلاس (Fiberglass) که ماده‌ای تقویت کننده است ساخته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، کفپوش PVC از مواد پلاستیکی ساخته شده است. کفپوش مزایایی داشته که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها میپردازیم.

جنس انعطاف پذیر و نرم
ارزان‌تر بودن PVC نسبت به لمینت
متنوع‌ بودن کفپوش PVC
ضد آب بودن

نمونه کفپوش PVC

مقایسه کفپوش لمینت و کفپوش PVC

کفپوش‌های پی‌وی‌سی و لمینت، هریک مزایا و معایب خاص خود را نسبت به یکدیگر دارند که شما باید بر اساس انتظارات و نیازتان یکی از این کفپوش‌ها را انتخاب کنید. به همین منظور در جدول زیر این دو نوع کفپوش را از مهم‌ترین جهات با هم مقایسه کرده‌ایم.

مشخصاتکفپوش پی‌وی‌سیکفپوش لمینت
زیبایی، کیفیت و نمای چاپ شده روی کفپوشلایه‌ی بالایی براق‌تر از چوب به نظر می‌رسد، لذا ظاهر پی وی سی اندکی مصنوعی بنظر می‌رسد.نقش چاپ شده روی کفپوش لمینت کیفیت بالاتری دارد.
میزان صدایی که کفپوش ایجاد می‌کنداز آنجا که کفپوش PVC دارای بافت و جنس نرم‌تری است، صدای کمتری هنگام قدم زدن روی آن تولید می‌شود.اما چون جنس لمینت شباهت بیشتری به چوب دارد، هنگام قدم زدن صدایی طبیعی‌تر روی آن تولید می‌شود.
مقاوم در برابر آبکفپوش PVC کاملاً ضد آب و رطوبت است.کفپوش لمینت مقاومت خوبی در مقابل آب و رطوبت دارد.
مقاومت بالا در برابر ضربهمقاومت کمتری نسبت به کفپوش لمینت دارد.مقاومت لمینت در برابر ضربه بالاتر است.
لوازم ضروری برای نصببرای نصب باید چسب خریداری کنید.برای نصب باید زیرلایه خریداری کنید.
قابلیت جابجایی و نصب مجددنصب مجدد کفپوش پی‌وی‌سی پس از برداشتن آن امکان‌پذیر نیست.بسته به مرغوبیت جنس، لمینت را می‌توان چندین بار برداشته و دوباره نصب کرد.
قیمت کفپوشبه طور کلی، کفپوش PVC نسبت به لمینت ارزان‌تر است.کفپوش لمینت نسبت به کفپوش هم ارز خود از جنس PVC کمی گران‌تر است.
سایر تفاوت‌هاامکان استفاده‌ی مجدد، پی‌وی‌سی برای اجاره نشینان مناسب‌تر است.به دلیل جنس سخت HDF انعطاف کمتری دارد اما ظاهر و بافت طبیعی‌تری دارد.

 

مشخصات و تفاوت ظاهری لمینت و کفپوش PVC

لمینت بیشتر شبیه قطعه‌ای چوب سخت است که همین امر باعث شده شاهد جزئیات بیشتری در طرح، رنگ و بافت این محصول باشیم.
کفپوش PVC از جنس پلاستیک بوده و این موضوع باعث شده که برخلاف لمینت، ساختاری نرم‌تر و انعطاف‌پذیری داشته باشد. همچنین راه‌رفتن بر روی کفپوش PVC، صدای کمتری نسبت به لمینت ایجاد می‌کند.

تفاوت پارکت لمینت و کفپوش PVC

 

 

 

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت

پارکت از 100 درصد چوب طبیعی ساخته شده است. لمینت یا به اصطلاح پارکت لمینت از Fiberboard و یک طرح چاپ در روی آن ساخته شده است. در بالاترین لایه لمینت یک لایه مقاوم در برابر خش پذیری وجود دارد که لمینت را در برابر رطوبت و کثیفی محافظت می‌کند. همچنین یک لایه نیز در زیر لمینت وجود دار که همان قابلیت لایه ی رویی را دارد. اما پارکت در مقابل رطوبت و آب بسیار آسیب پذیر است اما لمینت یک طرح چاپ شده می‌باشد که شبیه چوب واقعی می‌باشد. پارکت در اندازه های مختلفی وجود دارد و از چوبهای مختلفی ساخته میشود. بطور معمول هر تایل پارکت بسیار کوچکتر از پارکت لمینت است. دوام و مقاومت لمینت بسیار بالاتر از محصول پارکت می‌باشد. لمینت در 3 نوع مقاومت سایشی تولید می‌شود که در نتیجه برای تمامی مکان‌ها از جمله خانه تا فروشگاه‌های بزرگ مناسب می‌باشد. پارکت نیز برای تمامی مکان‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما به دلیل هزینه بسیار بالاتر و شرایط نگهداری سخت تر نسبت به لمینت امروزه کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. لمینت‌ها بدلیل استفاده از یک لایه‌ی ضد خش مقاومت بیشتری به مراتب نسبت به پارکت دارند

محصول لمینت به نسبت پارکت در برابر رطوبت مقاوم تر است. بدلیل استفاده از پارافین (یا به اصطلاح واکس) بر روی کلیک لمینت، این محصول در برابر رطوبت مقاوم تر است. پارکت فاقد این قابلیت است و در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارد. لازم به ذکر است که دو محصول پارکت و لمینت نباید در مکان‌هایی که در معرض رطوبت بالا قرار دارند نصب شوند. (مانند حمام و دستشویی). اگر آب برای مدت طولانی روی سطح پارکت چوبی بماند، پارکت آب را درون خود جذب کرده و متورم خواهد شد اما محصول لمینت در برابر آب مقاوم می‌باشد.

محصول لمینت با توجه به ظرافت، زیبایی و البته مقاومت بیشتری که نسبت به پارکت چوبی دارد، انتخاب بهتری می‌تواند برای شما باشد. همچنین لمینت رنگ بندی بسیار وسیع تری نسبت به پارکت دارد. پارکت‌ها به دلیل طبیعی بودن حس متفاوت‌تری نسبت به لمینت دارند. اگر به دنبال انتخاب یک محصول لوکس و زیبا هستید و همچنین طبیعی بودن و حس نوستالژیک پارکت را میپسندید، قطعا به سراغ لمینت نخواهید رفت. اما این انتخاب شما کم هزینه نخواهد بود.
لمینتها محصولاتی زیبا، همراه با طیف وسیعی از رنگها هستند که مقاومت بیشتری نسبت به پارکت دارند و همچنینی بسیار کم هزینه تر از پارکت هستند.

 

تفاوت قیمت و هزینه بین کفپوش PVC و کفپوش لمینت

از نظر قیمت، تفاوت عمده‌ای بین لمینت و کفپوش PVC وجود دارد. هرکدام از این دو محصول، بازه‌ی قیمتی متفاوتی دارند ولی به علت تنوع بیشتر لمینت‌ها، بازه‌ی قیمتی آن نیز به مراتب متنوع تر از کفپوش PVC است.
قیمت پارکت لمینت، براساس درجه‌بندی AC و کشور تولیدکننده مشخص می‌شود. هرچه درجه‌ی کیفیت محصول بالاتر باشد، قیمت نیز افزایش می‌یابد؛ اما در کفپوش PVC، می‌توانید محصولاتی با قیمت کمتر از لمینت پیدا کنید.

نظافت کفپوش‌ها

لمینت و کفپوش PVC هردو به راحتی تمیز می‌شوند. هردوی آن‌ها را می‌توان با جاروبرقی یا دستمال نم دار به راحتی نطافت کرد. ضمن اینکه کفپوش PVC از پلاستیک ساخته شده که کاملا ضدآب است و حتی میتوانید آن را با آب بشویید.
لمینت‌ها در برابر آب مقاوم‌اند، اما به دلیل اینکه لایه‌های زیرین آن از فیبر تشکیل شده و آب را به خود جذب می‌کند و کاملا ضد آب نیستند. باید مراقب بود که آب به لایه‌های زیرین آن نفوذ نکند.

 

سخن پایانی: فرق لمینت و پارکت

لمینت و کفپوش PVC هریک دارای معایب و مزایایی هستند. انتخاب با شماست.
به دلیل شباهت لمینت به چوب، این جنس حالت طبیعی‌تری به محیط می‌دهد و هنگام راه رفتن بر روی آن حس بهتری را منتقل می‌کند، همچنین لمینت‌ها به دلیل ضخامت بیشتر و لایه‌ی فوم زیرین، عایق مناسبی برای کف هستند؛ برای نصب نیاز به چسب ندارند و قابلیت جابه‌جایی دارند اما ضدآب نیستند و برای نظافت به مراقبت بیشتری نیازمندند.
کفپوش‌های PVC کاملا ضد آب هستند و برای محیط‌هایی همچون آشپزخانه، دستشویی و اتاق رختشویی بسیار مناسبند.
شما می‌توانید، سوالات و نظرات خود، در مورد تفاوت پارکت لمینت و کفپوش پی‌وی‌سی (PVC) را در قسمت کامنت‌ها به ما ارسال کنید.