پارکت لمینت چیست؟ پارکت لمینت نوعی کفپوش دکوراتیو است که از موادی به نام HDF ساخته شده است. پارکت لمینت موادی مقاوم و با دوام است که به راحتی تمیز و البته نصب می‌شود. کفپوش لمینت نسبت به سرامیک جلوه‌ای زیبا به خانه می‌دهد.
با سایت بررسی ویکی دکو همراه باشید. 

برای تهیه و خرید، روی پارکت لمینت کلیک کنید.

ساختار پارکت لمینت از چیست؟

ساختار پارکت لمینت

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کفپوش لمینت از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است.
1. لایه‌ی پوششی: این لایه وظیفه‌ی حفاظت از پارکت لمینت در برابر ضربه و آب را دارد.
2. کلیک: هر تایل لمینت توسط کلیک هر پارکت به هم چفت می‌شود و دیگر نیازی نیست که از چسب و میخ استفاده کنیم.
3. لایه‌ی طرح: لایه‌ی طرح توسط دستگاه‌های پیشرفته چاپ می‌شود و به مغز HDF لمینت می‌شود، دلیل نام گزاری پارکت لمینت، به این دلیل است.
4. مغز HDF: لایه‌ی اصلی کفپوش لمینت از موادی به نام اچ دی اف (high density fiberboard) ساخته‌شده است. متاسفانه در ایران برند‌هایی هستند که پارکت را از مواد MDF ام دی اف (Medium density fiberboard) می‌سازند که از مقاومت بسیار پایینی برخوردار می‌باشد.
لایه‌ی طرح یا چاپی لمینت از تنوع بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. کیفیت چاپ بعضی از برند‌ها بسیار بالا و کیفیت بعضی از برند‌ها بسیار پایین می‌باشد. لمینت‌ها با توجه به HDF از ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، لمینت‌ هایی که در ضخامت 6 تا 12 میلی‌متر ساخته می‌شوند شامل مقاومت سایشی AC3 تا AC5 می‌باشد. برای متوجه شدن مقاومت سایشی بخش بعدی این مطلب را بخوانید.
 

مقاومت سایشی در پارکت لمینت چیست؟

مقاومت پارکت لمینت چیست

مقاومت سایشی یا Abrasion Class که مخفف آن AC می‌باشد، دوام لمینت‌ها را دسته بندی می‌کند، هرچه درجه مقاومت سایشی بالاتر باشد، به این معنی است که مقاومت آن بالا می‌باشد و بالعکس، لمینت‌ها به 6 دسته تقسیم می‌شوند که مهمترین آن‌ها را در زیر به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.
AC3: این درجه بندی با توجه به مقاومت آن، مناسب منازل مسکونی یا اتاق هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
AC4: این درجه بندی در منازل و مغازه‌های کم تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
AC5: این درجه بندی مناسب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌باشد.
هرچه درجه مقاومت سایشی بالاتر باشد، عمر لمینت شما بالاتر می‌باشد.
 

کجا از کفپوش لمینت استفاده کنم؟

کفپوش پارکت چیست

پارکت لمینت در مهمترین فضا های خانه از جمله: پذیرایی، آشپزخانه، راهروها و اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به یاد داشته باشید که این محصول از HDF ساخته شده است، پس مناسب فضاهایی چون حمام و مکان‌هایی که در معرض رطوبت آب قرار دارد مناسب نمی‌باشد، این محصول در برابر آب مقاوم است اما ضد آب نیست.
چنانچه می‌خواهید برای مغازه و بوتیک از کفپوش لمینت استفاده نمایید، پارکت لمینتی با درجه مقاومت سایشی AC4 و AC5 استفاده نمایید.
 

نکات مثبت پارکت لمینت چیست؟

نکات مثبت پارکت لمینت چیست

پارکت لمینت همانند محصولات دیگر، شامل مزا و معایبی می‌باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قیمت پارکت لمینت: پارکت لمینت نسبت به پارکت چوبی از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است، پارکت لمینت بر اساس متراژ بسته به شما عزیزان فروخته می‌شود. توجه داشته باشید که در اول به شما قیمت هر متر مربع را به شما عزیزان اعلام می‌نمایند. متراژ هر بسته لمینت، باتوجه به هر برند متفاوت است.

برای مشاهده‌ی قیمت پارکت لمینت کلیک کنید.

مقاومت لمینت: لمینت جزو یکی از قویترین کفپوش‌ها در برابر ضربه است. همانطور که در بالا به شما عزیزان گفته شد، کفپوش لمینت در مقاومت سایشی‌های متفاوتی ساخته می‌شود که هرچه مقاومت سایشی بالا تر باشد، مقاومت آن در برابر ضربه، آب و … بیشتر می‌باشد.

طراحی منحصر به فرد کفپوش لمینت: طرح چاپی پارکت لمینت در تنوع و رنگ بندی زیادی تولید می‌شود که به راحتی می‌توانید رنگ مورد نظر خود را متناسب با دکوراسیون داخلی منزلتان انتخاب کنید.

نصب راحت پارکت لمینت: پارکت لمینت برعکس کفپوش PVC به راحتی نصب می‌شود. شما باید به همراه پارکت لمینت، یک فوم تهیه کنید تا زیر پارکت انداخته شود، وجود فوم باعث می‌شود که هنگام قدم زدن روی پارکت، صدای اضافی تولید نشود. هزینه‌ی نصب کفپوش لمینت حدودا متر مربع 3 هزار تومان می‌باشد. پس از نصب، شما می‌توانید وسایل خود را بچینید و استفاده کنید.

دوست دار محیط زیست: لمینت از چوب ساخته شده است که به این معنی است این محصول می‌تواند بازیافت شود و دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. چنانچه در آینده قصد داشتید تغییر دکوراسیون بدهید، لمینت به راحتی از زمین جدا می‌شود. لازم به ذکر است لمینت را می‌توانید تا چند بار از زمین جدا کنید و دوباره مورد استفاده قرار بگیرد!

نگهداری لمینت: تنها چیزی که برای پاک کردن کفپوش لمینت لمینت نیاز دارید، یک دستمال نم دار است. لمینت با وجود لایه‌ی پوششی، گرد و خاک و کثیفی را به خود جذب نمی‌کند و یک دستمال نم دار، کفپوش لمینت را مثل روز اول می‌کند.

نکات منفی پارکت لمینت چیست؟

نکات منفی پارکت لمینت چیست

پارکت لمینت به همراه مزایایی که به همراه دارد، دارای معایبی می‌باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

واردات لمینت: متاسفانه واردات لمینت منع شده و دیگر شاهد برند‌ها درجه یک خارجی در ایران نمی‌باشیم، با این وجود برند های باکیفیت خارجی هنوز در ایران هستند اما از موجودی ناقصی برخوردارند و دیگر حق وارد کردن لمینت به ایران را ندارند. خوشبختانه در ایران برند های باکیفیت ایرانی همانند یونیک و هوگر در حال فعالیت می‌باشند که دست کمی از برند‌ها خارجی ندارند.

لمینت ضد آب نیست: کفپوش لمینت محصولی مقاوم در برابر آب است نه ضد آب، لمینت را نباید در مکان‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند نصب نمود زیرا باعث می‌شود که کفپوش لمینت متورم شود. بعضی از لمینت‌ها دارای کارت ضمانت می‌باشند که با تهیه‌ی آن‌ها می‌توانید لمینت جدید را جایگزین لمینت متورم شده بکنید.
 
امیدواریم که این مطلب پاسخگوی نیاز شما بوده باشد.