پرده‌هایی که با استفاده از پارچه‌های نازک دوخته می‌شوند، از نظر نوردهی، حفظ حریم خصوصی، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و البته زیبایی ویژگی‌های خاص خود را به محیط می‌دهند. از طرفی، پرده‌های ضخیم‌تر نیز خصوصیات خود را داشته و در مواردی می‌توانند کاملاً برعکس باشند.

سوالی که پیش می‌آید این استه که «نازک‌ترین پارچه‌ها مانند حریر پرده‌های بهتری خواهند بود یا ضخیم ترین پارچه‌ها؟». پاسخ به این سوال کاملاً به سلیقه، نیاز و موارد استفاده از پرده‌ها بستگی دارد. از طرفی، مقایسه و انتخاب بین نازک ترین و ضخیم ترین پارچه‌ها کاملاً به محل استفاده از پرده بستگی داشته و نمی‌توان در حکم کلی یک دسته از آنها را بهترین دانست. برای مثال، استفاده از ضخیم ترین پرده‌ها در مناطق سردسیری معقول‌تر به نظر رسیده و نصب پرده‌های نازک در اتاق‌هایی که نور بیشتری طلب می‌کنند نتایج بهتری خواهد داشت.

در هر حال، می‌توان پرده‌های رایج را از نظر ضخامت ـ از نازک ترین به ضخیم ترین پارچه ـ به ترتیب زیر فهرست کرد:

علاوه بر این، پرده‌ها که با استفاده از پارچه‌های رایج دوخته می‌شوند، پرده‌های مدرن را نیز می‌توان به ترتیب زیر مرتب کرد (از نازک ترین به ضخیم ترین):

این پرده‌های جدید همگی از پارچه‌های مخصوص خود تولید می‌شوند. این پارچه‌ها معمولاً اسکلتی از پی وی سی داشته که روی آنها با الیاف مصنوعی دیگر پوشانده می‌شود. لذا هر یک از پارچه‌های مدرن می‌تواند دارای درجات مختلفی از ضخامت باشد. لذا ممکن است انواعی از پرده شید وجود داشته باشد که برای جذب بیشتر نور از پارچه‌های دیگر ضخیم تر بافته شده باشد، مانند پرده شید بلک اوت.

 

نازک ترین پرده کدام است؟

نازک ترین پرده کدام است؟

در یک پاسخ کوتاه، حریر و توری نازک ‌ترین پارچه‌های پرده‌ای هستند.

پارچه حریر پرده‌ای از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت انواع پرده است. این پارچه به خاطر لطافت و سادگی، رنگ‌ بندی بسیار متنوع و همچنین قیمت مقرون به صرفه، همیشه در بازار پرده ایران مورد استقبال بوده و هست. انواع توری نیز از نازک‌ترین پارچه‌های پرده‌ای پرمصرف و رایج هستند.

پارچه حریر پرده‌ای با عرض ۳ متر  تولید می‌شود. ضخامت کمتر این پارچه به نسبت سایر پارچه ها، ویژگی‌های خاصی به پرده می‌دهد. این ویژگی‌ها بسته به محل استفاده از پرده می‌توانند به عنوان معایب یا مزایای پرده حریر محسوب شوند. این پارچه بسیار لطیف بوده و نور بیشتری را از خود عبور می‌دهد. این می‌تواند برای خانه یا فضاهای کوچک مزیت به شمار آید، چرا که باعث می‌شود فضای خانه بزرگتر از چیزی که هست به نظر آید. از طرفی، همین نازک بودن حریر ایجاب می‌کند که برای نصب در مناطق فصول سرد چندان مناسب نباشد، مگر آنکه برای آن آستر نیز در نظر گرفته شود.

پارچه‌های توری پرده‌ای نیازی به معرفی ندارند. زیبایی و انعطاف پذیری انواع توری هنگام دوخت و تناسب آن با فضاهای مختلف برخی از خصوصیات این نوع هستند. دانتل و گیپور از معروف‌ترین پارچه‌های توری مخصوص پرده به شمار می‌آیند.

انعطاف پذیری بالای پارچه برای انواع دوخت‌ پرده و همچنین سادگی در نصب، جابجایی و شست و شوی پرده را می‌توان از مزیت‌های همیشگی پارچه‌های نازک به شمار آورد.

 

ضخیم ترین پرده کدام است؟

ضخیم ترین پرده کدام است؟

پارچه‌های هازان (یا کتان)، گونی بافت و همچنین پارچه مخمل بیشترین ضخامت را در میان پارچه‌های پرده‌ای معمول دارند. در این میان، پارچه‌ی ساتن و پارچه‌ی مخصوص پرده‌ی بلک اوت از این جهت جالب توجه هستند که علیرغم ضخامت کم یا متوسط، ویژگی‌های ضخیم ترین پارچه‌ها را تامین می‌کنند.

پارچه‌ی هازان یا کتان، با ویژگی‌های ممتاز خود توانسته است به سرعت در میان مردم محبوب شود. برخی از این ویژگی‌ها عبارت اند از: تنوع بی‌شمار در رنگ و طرح، امکان نصب با پرده‌های نازک دیگر، مانند حریر یا انواع پارچه آستری، قابلیت شست و شو و اتوکشی راحت بدون آب رفتن یا رنگ پریدگی و قیمت‌ مقرون به صرفه.

پارچه‌ی گونی بافت پرده‌ای بسیار شبیه کتان بوده و می‌توان اغلب خصوصیات کتان را برای آن در نظر گرفت. اما به ذعم بسیاری از مشتریان، پارچه‌ی گونی بافت به دلیل کرک‌های ریز و بافت خاص خود کمی از کتان زیباتر است.

پارچه‌های مخمل پرده‌ای که با کرک‌های خاص و لطیف خود شناخته می‌شوند، یکی لوکس‌ترین و سنگین‌ترین پارچه‌های مناسب پرده به شمار می‌آید. از ویژگی‌های اصلی مخل می‌توان به زنده بودن بافت، لطافت و نرمی علیرغم ضخامت و نیز ظاهر با شکوه آن نام برد.

موارد زیر چند ویژگی مشترک در ضخیم‌ترین پارچه‌های پرده‌ای هستند که آنها را جذاب‌تر می‌کند:

  • سنگین‌تر بودن این پارچه‌ها باعث ایستایی بیشتر و در نتیجه ظاهر با ابهت‌تر پرده می‌شود.
  • ضخامت این پارچه‌ها پرده را فیلتری مناسب برای نور و عایقی مفید برای جلوگیری از هدررفتن انرژی می‌کند.
  • مقاومت و تحمل پارچه‌های ضخیم در قبال رطوبت، نور و ضربه بسیار بالاتر از پرده‌های نازک است.

بد نیست اشاره‌ای به پارچه‌ پرده‌ای ساتن داشته باشیم. این پارچه به علت بافت منحصر به فرد خود بسیار نرم، لطیف و براق بوده و در عین حال بسیاری از ویژگی‌های پارچه‌های ضخیم‌تر، مانند جذب بالای نور و حفظ کامل حریم خصوصی، را برای پرده تامین می‌کند. می‌توان ساتن را از نظر ضخامت و خصوصیات حد وسط پارچه‌های پرده‌ای در نظر گرفت.

پارچه‌ی شید بلک اوت نیز از این نظر جالب توجه است که از طرفی نازک بوده و از سویی بیشترین از خاصیت جذب نور برخوردار است. این پرده یکی از جدیدترین پرده‌های خاص موجود در بازار است.

 

پرده‌های مدرن ضخیم‌تر هستند یا پرده‌های پارچه‌ای؟

پرده‌های مدرن ضخیم‌تر هستند یا پرده‌های پارچه‌ای؟

لازم است ابتدا منظور خود را از پرده‌های مدرن مشخص کنیم؛ پرده زبرا، پرده سیلوئت، پرده شید، پرده دو مکانیزم و انواع مدل‌های آنها را در این دسته طبقه بندی می‌کنیم. پرده دبل (دوبل) یا پرده شب و روز نیز از این دسته هستند.

یکی از تفاوت‌های اصلی پرده‌های پارچه‌ای (کلاسیک) با پرده‌های فوق در جنس پارچه‌های مخصوص این گونه پرده‌ها نهفته است. جنس پایه در پارچه‌های زبرا و شید دارای درصدهای متفاوتی از پلی استر بوده که با استفاده از الیاف مصنوعی دیگر به آنها بافت و ضخامت داده داده می‌شود. در واقع، پارچه‌ی این پرده‌ها دارای درجات مختلفی از ضخامت هستند که هر یک را برای شرایط محیط‌های متفاوت مناسب می‌سازد.

امیدواریم نظرات و سوالات خود را در خصوص ویژگی‌های پرده‌های مختلف با ما در میان بگذارید.