همان طور که می‌دانید، چندین مدل دوخت پرده رایج وجود دارد. اگر نوع پارچه‌ی پرده‌ای را در نظر نگیریم، آنچه ظاهر و حالت پرده‌ها را تعیین می‌کند چین‌ها و پیچش‌هایی است که توسط مدل دوخت آن پرده تعیین می‌شود. این کار می‌تواند بسیار ساده و در حد گره زدن دو طرف یک پارچه باشد و یا بسیار پیچیده و وقت گیر. علاوه بر این، سبک دوخت یک پرده می‌تواند بر کارکرد و مکانیزم‌های باز و بسته شدن آن تاثیرگذار باشد. در واقع، برخی از جدیدترین روش‌های دوخت پرده در راستای آسان‌تر شدن کاربرد پرده‌ها طراحی شده اند.

علاوه بر چندین مدل معروف و رایج دوخت پرده، با توجه به انعطاف پذیری بالای پارچه‌های مخصوص این کار، هر کس می‌تواند با کمی تغییر روش دوخت خود را ابداع کند. بنابراین همیشه سبک‌های جدیدی به بازار آمده و در صورت اقبال عمومی مانگار می‌شوند. لطفاً شما نیز ایده‌ها و روش‌های دوختی را که می‌پسندید یا تغییراتی که فکر می‌کنید می‌تواند یک پرده را زیباتر سازد را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

مدل دوخت پرده‌های پارچه‌ای را می‌توان از دو جنبه دسته بندی کرد:

  • دوختی که صرفاً حالت و شیوه‌ی نصب پرده را تعیین می‌کند. مانند دوخت رولی و دوخت پانچی.
  • دوختی که مدل، ظاهر و حالت ایستادن پرده را مشخص می‌کند. مانند دوخت پلیسه‌ای یا چین ساغری.

برخی پرده‌ها تنها با همان نوع اول دوخت حالت خاص خود را نیز به دست می‌آورند. اما در بسیاری از پرده‌ها نیز ممکن است از هر سبک دوخت استفاده شود؛ بخصوص در پرده‌های ترکیبی. در ادامه محبوب‌ترین و پرتکرارترین سبک‌های دوخت پرده‌های پارچه‌ای را معرفی می‌کنیم؛

  • پرده‌های پاکتی یا پاکت‌دار؛ دوخت پاکتی یکی از پرمصرف‌ترین مدل‌های ساده پرده را می‌سازد. در این روش قسمت بالای پرده تا خورده و طوری دوخته می‌شود که میله‌ی پرده از میان آن عبور کند.
  • پرده‌های پانچ؛ پرده‌هایی که از دوخت پانچ برای آویزان شدن بهره می‌برند در قسمت‌ بالای خود دارای سوراخ‌هایی است به طوری که میله پرده به صورت یکی از رو یکی از پشت از میان سوراخ‌ها گذشته و چین‌هایی بزرگ ایجاد می‌کند تا پرده جذاب‌تر از حالت ساده جلوه کند.
  • پرده‌های حلقه‌ای؛ این دوخت می‌تواند در پرده‌های ساده یا دارای دوخت دوم استفاده شود. در این روش چندین حلقه‌ (معمولاً فلزی) روی لبه‌ی بالایی پرده تعبیه شده و میل پرده از میان آنها عبور می‌کند.
  • پرده‌های نواری؛ تعدادی نوار پارچه‌‌ای به صورت جفتی روی لبه‌ی بالایی پرده دوخته می‌شوند و هر جفت نوار از دو طرف میله به هم گره می‌خورند. نوارها می‌توانند به روش‌های مختلف گره خورده و جلوه‌های خلاقانه‌ی متفاوتی ایجاد کنند.
  • پرده‌های چین ساغری؛ در این دوخت کمی پایین‌تر از لبه‌ی بالایی پرده، چین‌هایی به پارچه داده می‌شود که ظاهر قسمت بالای پرده مانند جام‌هایی در کنار یکدیگر شکل می‌گیرید. این دوخت مستقل از دوخت لبه‌ی بالایی پارچه (برای نصب) انجام می‌شود.
  • پرده پلیسه‌دار یا پرده پلیسه‌ای؛ کلمه‌ی پلیسه به چین‌های منظم به هم چسبیده گفته می‌شود. چین‌ها در دوخت پلیسه‌ای در اندازه‌ها و مدل‌های متنوعی دوخته می‌شوند که هر یک حالت منحصربه‌فرد خود را به پرده می‌بخشند. شاید بتوان دوخت‌های پلیسه‌ای را محبوب‌ترین سبک‌های پرده دانست. چند نوع از رایج‌ترین پرده‌های پلیسه‌ای را عبارت‌اند از:
  • پلیسه مدادی؛ این مدل دوخت برای پارچه‌های نازک بسیار رایج است. در این روش چین‌های ریز و متوالی و به اندازه‌ی نوار قلاب (۸ سانت) در بالاترین قسمت پارچه ایجاد می‌شود. به این پرده‌ها، پلیسه نواری ۸ سانتی هم گفته می‌شود.
  • پلیسه‌ انگشتی یا فشرده؛ پارچه‌ی این نوع پرده‌ها در فاصله‌های متساوی پلیسه‌های کوچکی در گروه‌های چند تایی می‌خورد. مثلاً در محبوب‌ترین حالت آن پس از هر پنج سانتی متر که صاف گذاشته می‌شود، سه چین به هم دوخته می‌شود. البته چین‌ها به صورت نقطه‌ای به هم دوخته شده تا پارچه از بالا و پایین چین‌ها کمی باز شود. به طوری که گویی این تاخوردگی‌ها با دو انگشت گرفته شده باشند.
  • پلیسه‌ باکس یا جعبه‌ای؛ در این مدل دوخت،‌ چین‌هایی منظم، عمیق و طولانی با فاصله‌های چند سانتی متری کار می‌شود، به طوری که قسمت‌های پارچه که بین دو پلیسه قرار می‌گیرند شبیه یک جعبه یا باکس باریک به نظر می‌رسد.

تمامی پارچه‌های پرده‌ای رایج را می‌توان به روش‌های فوق به دست خیاط سپرد. علاوه بر اینها، چندین مدل دوخت دیگر، مانند دوخت پشت دری و آستری نیز وجود دارند که نمی‌توان همه‌ی آنها را در این مطلب توضیح داد.

 

دوخت‌های جدید و راحت برای پرده‌های آماده

دوخت‌های جدید و راحت برای پرده‌های آماده

برخی از پرده‌های جدید، مانند پرده هازان یا پرده پانچ، به صورت آماده‌ی نصب و در ابعاد استاندارد عرضه می‌شوند. این پرده‌های عرض سه متری از نوع آماده معمولاً محبوبیت بیشتری دارند. مدل دوخت به کار رفته در این دسته پرده‌ها به طور معمول از انواع ساده دوزی،‌ پانچی و حلقه‌ای انتخاب می‌شود.

این پرده‌ها با ساختار و دوخت ساده‌ی خود از طرفی دارای قیمت‌های به صرفه بوده و از سویی با زندگی مدرن متناسب‌تر بوده و کاربردی بسیار راحت دارند.

 

دوخت قدیمی ریلی پرده

دوخت قدیمی ریلی پرده

دوخت ریلی پرده را همه می‌شناسیم. در این نوع دوخت پرده، یک نوار ۸ تا ۱۰ سانتی متری به پشت لبه‌ی بالایی پرده دوخته شده است که قلاب‌های چرخ‌دار کلاسیک از پایین در شیارهای این نوار قفل شده و از چرخ آنها داخل ریل یا چوب پرده قرار می‌گیرد. قسمت جلویی نوار می‌تواند به صورت پلیسه دار یا ساده دوخته شود.

دوخت ریلی پرده هنوز هم یکی از محبوب‌ترین دوخت‌های پرده‌های پارچه‌ای سنتی هستند. این ساختار بیشتر برای نصب پرده‌های سبک مانند توری و پرده حریر مناسب‌تر است.

 

دوخت ساده دوزی

دوخت ساده دوزی

دوخت‌های ساده دوزی پرده برای پرده‌های سبک و مورد استفاده در آشپزخانه‌، حمام و اتاق خواب استفاده می‌شود. پارچه‌های توری، دانتل و آستری از جمله پرده‌هایی هستند که می‌توانند با این سبک دوخته شوند.

 

دوخت پشت دری

دوخت پشت دری

پرده پشت دری به نوعی دوخت پرده سبک و ساده گفته می‌شود. پرده‌های پشت دری با استفاده از میله‌هایی کوچک و باریک به چارچوب درب‌ها نصب ‌می‌شوند. در این حالت به تعداد قاب‌های پنجره پرده دوخته شده و هر پرده پشت دری روی یک قاب پنجره نصب می‌شود. از این نوع پرده بیشتر در آشپزخانه‌ها و فضاهای غیر رسمی استفاده می‌شود.

دوخت پشت دری پرده خود می‌تواند ساده یا پلیسه دار باشد.

 

دوخت‌های مورد پسند شما

دوخت‌های مورد پسند شما

یکی از بهترین رویکردها برای طراحی بهترین چیدمان و دکوراسیون داخلی، صحبت کردن درباره‌ی آن و رد و بدل کردن ایده‌ها بین افراد با سلیقه‌های مختلف است. لذا امیدواریم شما مخاطبین گرامی نیز اگر روش دوخت خاصی می‌شناسید یا حتی نوعی دوخت پرده ابداع کرده‌اید، آن را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.